Advanced Search

Auteur Topic: Compressietest 2 takt 50cc  (gelezen 669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

21 mei 2021 08:13
Reactie #15

Offline Motormuis

  • Premium Vrije Vogel

  • *****

  • 7081
    Berichten

  • Geslacht: Man

  • Wijsheid is een waardevol bezit

    • Blogspot

  • Merk Scooter: Kymco

  • Type Scooter: GrandDink 2009

  • Woonplaats: Sint-Oedenrode
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2021 08:13 »
een complete cilinderset. Vaak zijn deze al vanaf fabriek op elkaar ingestemd of eerder afgesteld
@TK E

Dit is niet helemaal waar.

Cilinders worden gefreesd. Hierdoor ontstaan bramen in alle poorten. Het zijn juist die bramen welke verwijderd dienen te worden vóór de montage. Vaak zij het hele kleine braampjes maar voldoende om ernstige schade te creëren.

Het is dan ook de verantwoording aan de betreffende monteur een eind controle uit te voeren op alle te monteren onderdelen. Dus ook de zuiger etc etc etc

Mtvrgrt kees
"hier" vindt je alles over mijn GrandDink met al zijn updates Heavy Users Juni 2018

21 mei 2021 09:04
Reactie #16

Offline Tomosje

  • Premium Vrije Vogel

  • *****

  • 571
    Berichten

  • Geslacht: Man


  • Merk Scooter: sym/kymco

  • Type Scooter: jet 14/grand dink

  • Woonplaats: Niekerk
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2021 09:04 »
cees
 nee ik bedoel de bewegende motordelen.
de zuigerveren moeten een door de fabriek vastgestelde bewegingsruimte hebben.
daarom zoals je weet altijd de ruimte tussen de uit einden van de zuigerveren meten.
in de cilinder moeten deze op de lengte !van de veer een bepaalde ruimte hebben. zitten de uiteinden van de zuigerveren tegen elkaar aan bij montage zit het te strak!
jaja het is niet effe cilinder er af pleur er maar een nieuwe op en gaan..
roelf

21 mei 2021 09:13
Reactie #17

Offline Eric L

  • Premium Vrije Vogel

  • *****

  • 5217
    Berichten

  • Geslacht: Man

  • Als een vogel zo vrij


  • Merk Scooter: Yamaha

  • Type Scooter: YB-1 Four

  • Woonplaats: Drempt
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2021 09:13 »
Ten aller tijden moet je speling in het slot van de zuigerveren hebben immers, de cilinder / zuiger wordt heet en dan zet de boel uit.
Heb je geen of te weinig speling op de zuigerveren, krijg je geheid een warmloper!

O ja, gebruik altijd nieuwe Circlips bij het monteren van de zuiger en let op dat de zuiger goed gepositioneerd is.
Vaak staat er een pijltje op de bovenkant van de zuiger.
Deze moet naar de uitlaatpoort wijzen!
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021 09:43 door Eric L »
Ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is
            Yamaha YB-1 4 takt
      

21 mei 2021 09:16
Reactie #18

Offline MichaelRemmers

  • Global Moderator

  • *****

  • 2132
    Berichten

  • Geslacht: Man

  • Scooter rijden is geen hobby maar een lifestyle.


  • Merk Scooter: Sym

  • Type Scooter: Jet 14 50cc 4T (het blauwe beest) 2022

  • Woonplaats: Deventer
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2021 09:16 »
Even een filmpje te verduidelijking.

https://youtu.be/ddyrhHTl_ho
Michael Remmers,

Groeten uit Deventer


21 mei 2021 12:18
Reactie #19

Offline Edwin de Eerste

  • Oprichter / Beheerder

  • *****

  • 4449
    Berichten

  • Geslacht: Man

  • Afd. Chapter Noord


  • Merk Scooter: Peugeot

  • Type Scooter: Elystar Advantage

  • Woonplaats: Heerenveen
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2021 12:18 »
Hier een heel duidelijke uitleg over de slotspeling van de zuigerveren:


Grtz E1
Wie het kleine niet eert,is het grote niet weert
Allereerste in "Mijn scooter & ik" in Scooter@Bike Xpress

21 mei 2021 19:55
Reactie #20

Offline Motormuis

  • Premium Vrije Vogel

  • *****

  • 7081
    Berichten

  • Geslacht: Man

  • Wijsheid is een waardevol bezit

    • Blogspot

  • Merk Scooter: Kymco

  • Type Scooter: GrandDink 2009

  • Woonplaats: Sint-Oedenrode
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2021 19:55 »
cees
 nee ik bedoel de bewegende motordelen. de zuigerveren moeten een door de fabriek vastgestelde bewegingsruimte hebben.
Daar doelde ik ook op. De uiteinden van elke zuigerveer moet nagenoeg bij elkaar komen als men deze over de zuiger dicht knijpt.

Maar ook op de speling tussen de zuigerveer en zuigerwand. Met de 3e zuigerveer erbij.... is er veel minder speling. Met als gevolg dat bij warme motor de onderste zuigerveer minder vrij kan bewegen.

Let ook goed op dat de juiste zuigerveer op zijn plaats zit. Soms hebben de bovenste en onderste  zuigerveer verschillende maten.

Mtvrgrt kees
"hier" vindt je alles over mijn GrandDink met al zijn updates Heavy Users Juni 2018

28 mei 2021 13:16
Reactie #21

Offline TK E

  • Premium Vrije Vogel

  • *****

  • 3413
    Berichten

  • Geslacht: Man


  • Merk Scooter: Kymco

  • Type Scooter: G-Dink Saphir Blue

  • Woonplaats: Soesterberg
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #21 Gepost op: 28 mei 2021 13:16 »
Even nagevraagd aan de racetechneut die dit dagelijks doen.
Het heeft ook te maken met de hoe je de compressie test uitvoert. Ik heb begrepen dat als bijvoorbeeld heel hard trapt via de kikstarter dat er dan een hogere uitkomst is als men rustig trapt.
Maar vandaag op een yamaha diverse manieren de compressie uitgevoerd zoals het moest (Jos Koelewijn) en uitkomst was 8,2 bar met een nieuwe cilinder en zuiger.
Ook na overleg gevraagd hoeveel men mag hebben voor bv een G Dink en 6 tot 8 bar is goed.
Natuurlijk hoe meer bar des te beter de trekkracht.
De laatste serie 2 takts die zijn uitgebracht kan men zeker 30.000 tot 40.000 km rijden. Hierna zou de trekkracht dusdanig zijn dat men de boel moet vervangen.
Let wel dit is de info die ik heb te horen gekregen van diverse monteurs (ook een racemonteur). Dus spreek mij er niet op aan als er andere uitkomsten zijn maar iedere scooter heeft zijn eigen nukken en iedere bestuurder of eigenaar gaat anders om met zijn rijdende scooter.
Dit is puur om info te geven voor 2 takt rijders.

Wat ook een grote boosdoener is is vanwege de volgepropte uitlaat (katalysator) er schijnt heel gauw veel koolaanslag te zijn waardoor er teveel druk opbouwt en dit beïnvloed ook de prestaties. Het schijnt zo te zijn dat als men een uitlaat plaatst zonder katalysator de prestaties uitzonderlijk verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021 14:35 door TK E »

28 mei 2021 15:04
Reactie #22

Offline Motormuis

  • Premium Vrije Vogel

  • *****

  • 7081
    Berichten

  • Geslacht: Man

  • Wijsheid is een waardevol bezit

    • Blogspot

  • Merk Scooter: Kymco

  • Type Scooter: GrandDink 2009

  • Woonplaats: Sint-Oedenrode
Re: Compressietest 2 takt 50cc
« Reactie #22 Gepost op: 28 mei 2021 15:04 »
Goed bezig  :)

Mtvrgrt kees
"hier" vindt je alles over mijn GrandDink met al zijn updates Heavy Users Juni 2018