@Motormuis Yep gedaan en bij verschillende testen kwam ik op dezelfde uitslag uit van 6,2bar.
Als de meet waardes hetzelfde blijven, en starten en rijden goed zijn.... is er geen reden voor andere cilinder kit.
Motorisch gezien zijn het blok van de GD en G-dink identiek.
Er is een punt wat ik vergeten ben te vernoemen.
Controleer de vacuüm slang van brandstofpomp naar carter. Als deze poreus is .... ontstaat er ook compressie verlies. Zo'n slangetje kost geen drol dus gewoon vervangen.
Een originele cilinder.... tja .... zoals eerder geopperd.... het materiaal is van gietijzer in tegenstelling van een cilinder kit.
Wat velen ook niet weten is dat kymco bij de GD's een 3e zuigerveer onder de achterste zuigerveer geplaatst heeft. Dit hebben ze gedaan om een betere afsluiting te verkrijgen en dus een betere compressie. Nadeel is dat er een strakkere afdichting ontstaat tussen zuigerveren en cilinder wand. En dus meer wrijving. Hierdoor kan de onderste zuigerveer minder bewegen. In samenwerking met een geknepen blok zowel in de vario als brandstof is het dan gedoemd om kapot te gaan.
Tijdens de revisie van mijn GD..... heb ik besloten om de zuiger te vervangen voor een standaard zuiger met
2 zuigerveren. De cilinder heb ik gekozen voor een originele daar het materiaal sterker. Met maar 2 zuigerveren hebben deze meer ruimte om te kunnen bewegen en dus minder kans op warmte loper etc etc etc. Dit in combinatie met een grotere sproeier zodat de zuiger meer koeling krijgt en een iets ruimere afstelling van de olie pomp heb je dan een perfecte afstelling.
De warmte afgifte aan de cilinder bij gietijzer is beter en sterker dan een goedkopere uitvoering. Gietijzer kan de warmte langer opnemen dan een goedkopere versie welke vaak van aluminium zijn. Aluminium heeft het voordeel dat de warmte afgifte sneller gaat maar.... bij lucht koeling is de verzadiging van warmte opname dan gauw bereikt terwijl bij gietijzer de warmte opname velen malen hoger ligt.
Als men een watergekoelde cilinder heeft is de koeling nog eens velen malen groter en dus beter. Helaas niet aan de orde bij een G-Dink.
Bij de Bet & Win hebben ze wel waterkoeling toegepast. Vindt het dan ook uiterst dom dat kymco en een zware tekortkoming dat men dit niet heeft doorgevoerd bij de GD en de G-Dink. Maar goed het zij zo.
Als ik ni alles naast elkaar leg.... zou ik gaan voor Hönen. Let wel .... zijn er krassen in de lengte richting zichtbaar op de cilinderwand zou ik de cilinder meteen vervangen.
@Tomosje het gaat hier niet om mm werk maar om honderdsten van mm ters

Mtvrgrt kees