mwoh degelijkheid lees ik hier boven
hmm achterom kijken brengt vaak mooiere herinneringen dan de werkelijkheid.
ik heb als kereltje van 12 bij de fietsenmaker gewerkt..
mijn hoofdtaak op zaterdag was na( 4 keer de klauwen verband te hebben.. hoezo wamtewerende handschoenen)
het opstoken van zundapp achterbruggen omdat de eigenaar ze niet meer recht op de weg kon houden..en de ketting liep er vaak af
dan ook gelijk de voorvorkpoten maar van nieuwe binnenveren en olie voorzien
gegarandeerd dat er 1 of 2 gebroken waren
werden de zundapps weer opgebouwd mocht ik ondertussen de uitlaat ontkolen.. hoe? nou gewoon brandvat met ijzerdraad in de bocht een vracht oude benzine woesh,,
tijdje laten branden.
oh ja doe ook gelijk het filtertje bij de benzine kraan even..
op woensdag middag stonden er altijd wel 2 of 3 zundapps waarvan de gietijzeren koplamp stuk was gebroken.. werd vervangen voor een gewone koplamp met oortje s en een losse km teller..
waren trouwens standaard zetje s net als het contactslot.
meestal moest er dan ook een nieuwe budy op met chromen achterkantje.
hadden ze echt goed verdiend ook een chromen voor en achterspatbord.
trouwens die teller aandrijving lag altijd met 3 dozen vol op de plank.. ging wel eens stuk.
kreidlers ooit omgebouwd naar voet schakeling met van die stangetje s onder het blok door .. drama.
honda viertakten waren trouwens erg goed.
tomossen waren op zich goed zolang de jeugd er maar van af bleef.
dan bleven ze lang heel.
ook daar waren dingen bij die vaak stuk gingen..
liep de ketting er te aak af ging de uitgande as van de motor stuk.. en draaide het voortandwiel rond..
goedkope oplossing vastlassen.. ging 3 keergoed dan moet het blokje uit elkaar.
zundapp bella s wilden in de zomer wel eens warm lopen .. dus extra olie in de benzine gevolg hele steeg vol rook haha
dus beter... nou meer de mensen waren gemakkelijker ..
roelf