Advanced Search

Auteur Topic: Het grote 1 of 2 achterschokbreker topic  (gelezen 868 keer)

25 november 2020 16:11
gelezen 868 keer

Offline Eric L

• Premium Vrije Vogel

• 5213
  • Geslacht: Man

• Als een vogel zo vrij

• Merk Scooter: Yamaha

• Type Scooter: YB-1 Four

Het grote 1 of 2 achterschokbreker topic
« Gepost op: 25 november 2020 16:11 »
Nou, ik steek maar van wal.
De eerste scooter die ik kocht was een Kymco Super 8 met, jawel, 2 achterschokbrekers.
En dat reed wel erg stabiel en na 3 jaar en met ruim 27.000 kilometer verkocht, geen achterwiel slijtage mee gehad en waarbij zelfs de van fabriek af achterband er nog om zat welke toen nog wel een poosje mee kon.
Tussen de eerste scooter en mijn huidige brommer (die overigens ook 2 achterschokbrekers heeft en ook erg stabiel rijdt) 3 scooters gehad die maar 1 achterschokbreker hadden maar doordat ze al voor de 16.000 kilometer werden verkocht c.q. afgevoerd heb ik geen ervaring met slijtende rubberbussen, onderdelen o.i.d.
Laat maar weten wat jullie ervaringen op de lange termijn zijn.
En ja, van dit topic afdwalen mag   :)
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020 16:27 door Eric L »

Ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is
            Yamaha YB-1 4 takt

25 november 2020 16:51
Reactie #1

joopstern

• Gast
Re: Het grote 1 of 2 achterschokbreker topic
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2020 16:51 »
mijn AAP heeft achter ook twee schokbrekes  8)

25 november 2020 17:19
Reactie #2

Offline Motormuis

• Premium Vrije Vogel

• 7079

• Wijsheid is een waardevol bezit

• Blogspot

• Merk Scooter: Kymco

• Type Scooter: GrandDink 2009

« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2020 17:19 »
2 schokbrekers is altijd beter en stabieler dan 1.

Bij mijn GD had ik op een gegeven ogenblik moeite met sturen. Iedere keer als ik naar rechts wilde sturen maakte de scooter een lichte linkse beweging alsof deze naar links wilde. Ik schrok er behoorlijk van want ik belande bijna op de linker weghelft.

Oorzaak.... versleten rubberen bovenste bus van de achter veer. Deze laten vervangen waar ik overigens op kan wachten.

Ik heb nooit begrepen waarom men van 2 achter schokbrekers naar 1 gegaan is. Heb het ook altijd een slechte zaak gevonden. En nog steeds.

Mtvrgrt kees
"hier" vindt je alles over mijn GrandDink met al zijn updates Heavy Users Juni 2018

25 november 2020 17:48
Reactie #3

Offline digi10

• Premium Vrije Vogel

• 7265

• Merk Scooter: Kymco

• Type Scooter: Grand Dink 50 S

« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2020 17:48 »
2 schokbrekers is altijd beter en stabieler dan 1.

Bij mijn GD had ik op een gegeven ogenblik moeite met sturen. Iedere keer als ik naar rechts wilde sturen maakte de scooter een lichte linkse beweging alsof deze naar links wilde. Ik schrok er behoorlijk van want ik belande bijna op de linker weghelft.

Oorzaak.... versleten rubberen bovenste bus van de achter veer. Deze laten vervangen waar ik overigens op kan wachten.

Ik heb nooit begrepen waarom men van 2 achter schokbrekers naar 1 gegaan is. Heb het ook altijd een slechte zaak gevonden. En nog steeds.

Mtvrgrt kees

Ik ook  ::)

Groetjes Hans

25 november 2020 19:23
Reactie #4

Offline Tomosje

• Premium Vrije Vogel

• 571

• Merk Scooter: sym/kymco

• Type Scooter: jet 14/grand dink

« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2020 19:23 »
nou daar gaan we..
allereerst hadden al mijn brommers dubbelle schokbrekers de zundaps de puch s de honda mb s. mt  s .
 de tomos revival ook..
de grand dink had maar 1 alle andere ook.
ik heb er nooit problemen mee gehad.
geen scheve achterbanden geen versleten rubbers niks..
oke niet elke exemplaar heeft 30.000km bij mij gereden.
maar verschillende hebben de 25.000 gepasseerd,
laat ik zeggen dat ik absoluut niet begrijp waarom je op een scooter van 3000 euro geen 2 schokdempers zet,..
echter moet ik ook zeggen dat het totaal toelaatbare gewicht van al die scooters niet geschikt is voor de iets.... meer mens zijnde Europeaan.
laten we wel wezen 158 kg bijlaad gewicht is gewoon te weinig voor 2 personen..
waarmee in vele gevallen de problemen voor een deel verklaarbaar zijn ..namelijk als ik opstap blijft er blijft er 48 kg over..
daarmee kun je niemand vervoeren. ik weet wel dat er vele zijn die met 2 volwassenen op zo een scooter stappen.. tja dan ben je zeker te zwaar dan nog broodje s enz . mee ga je zo naar 200kg das bijna 25% te zwaar..
dus zijn of de scooters niet geschikt om 2 personen te vervoeren.. of je mag wel direct op dieet...ik denk dus juist omdat er slechts 1 achterveer onder zit deze gewichten gelden.
ik zou zoals gezegd zeker 2 achter veren  willen!
maar heb de echte noodzaak hiervan nooit ondervonden doordat ik onder het maximale gewicht bleef..
roelf

25 november 2020 21:14
Reactie #5

Offline The Navigator

• Oprichter / Beheerder

• 3695

• Merk Scooter: KYMCO

• Type Scooter: Xciting S 400i ABS euro 4

« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2020 21:14 »
Ik noem het schokbreker probleem het kymco probleem
En dan met name bij de Gd en de new dink
En net wat Roelf zegt het maximale laadgewicht is niet toerijkend voor 2 personen
Met de GD deed ik precies 1 seizoen met de achterband en altijd sleet hij scheef weg aan de linkerkant
De new dink was erg populair voor 2 personen maar oei oei dat achter wiel hing helemaal scheef en dat heb ik bij diverse gezien
De super 8 is een uitzondering maar denk dat het komt dat dit model wereldwijd wordt verkocht alleen hebben ze er voor Europa een 50 cc onder hangen maar in de massa productie is dit veel goedkoper op de productie lijn
Dan de Peugeot citystar ook maar 1 veer maar daar bleef het wiel gewoon recht onder en een gewoon normaal slijtende band dus het is een kymco probleem want bij de sym komt dit volgens mij ook niet voor
Gr Wouter

25 november 2020 22:06
Reactie #6

Offline Tomosje

• Premium Vrije Vogel

• 571

« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2020 22:06 »
ja dat denk ik dus ook wouter het is vooral een kymco probleem
ook omdat ze de achterveer bij de new dink eigenlijk achter de vario kast hebben gezet.
en je kan denken is een tweepersoon scooter moet hij maar kunnen dragen of je kijkt in het boekje en ziet wat je eigenlijk mag vervoeren,,,,
en houd je daar aan

25 november 2020 22:29
Reactie #7

Offline Edwin de Eerste

• Oprichter / Beheerder

• 4448

• Afd. Chapter Noord

• Merk Scooter: Peugeot

• Type Scooter: Elystar Advantage

« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2020 22:29 »
1 persoons, twee persoons, dat maakt toen bij de Kymco niet uit. Zo reed ik ook achter iemand op een Grand Dink, die er alleen erop zat. De achterwiel zat gewoon scheef. Ik meen dat het later werd opgelost door ophangrubbers van de motoruitvoering te plaatsen.

Grtz E1
Wie het kleine niet eert,is het grote niet weert
Allereerste in "Mijn scooter & ik" in Scooter@Bike Xpress

25 november 2020 23:04
Reactie #8

Offline Eric L

• Premium Vrije Vogel

• 5213

• Als een vogel zo vrij

• Merk Scooter: Yamaha

• Type Scooter: YB-1 Four

« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2020 23:04 »
Eigenlijk heb ik scheefstaande achterwielen alleen maar bij de Kymco Grand Dink en New Dink gezien.
Het zal ongetwijfeld met constructie sterkte te maken hebben maar dat wordt uitgedacht op de tekentafel.
Ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is
            Yamaha YB-1 4 takt

25 november 2020 23:26
Reactie #9

Offline Tomosje

• Premium Vrije Vogel

• 571

« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2020 23:26 »
Peugeots hadden het soms ook.
Maar nogmaals heb geen last er van gehad
En.ik heb er toch heel wat gehad..

26 november 2020 00:01
Reactie #10

Offline Edwin de Eerste

• Oprichter / Beheerder

• 4448

• Afd. Chapter Noord

• Merk Scooter: Peugeot

• Type Scooter: Elystar Advantage

« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2020 00:01 »
Ook ik heb verscheidende Peugies gehad, waarvan mijn huidige al 10 jaar. En de de identieke twin-sister dat uit 2007 stamt, verkeerd in perfecte conditie. Nooit last van éénzijdig afslijten gehad.

Grtz E1
Wie het kleine niet eert,is het grote niet weert
Allereerste in "Mijn scooter & ik" in Scooter@Bike Xpress

26 november 2020 10:01
Reactie #11

Offline Fiddle1968

• Premium Vrije Vogel

• 2840

• Welcome to the rest of your life Afdeling Oost

• Merk Scooter: Aprilia SXR 50 I GET 3V

• Type Scooter: Bromscooter

« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2020 10:01 »
Ik heb zelf een Kymco New Dink gehad,daar ruim 27.000 km mee gereden,maar geen problemen gehad met de achtervering
Bij de Citystar ook geen noemenswaardige problemen,maar binnenkort worden wel de rubberen bussen van de achterbrug vervangen
Het totaal toelaatbare gewicht,wat een Peugeot Citystar mag hebben is 310 kilo voor de 50 cc en 340 kilo voor de 125 en 200 cc
De motor uitvoeringen van diverse scooters hebben dubbele schokbrekers,enerzijds voor de stabiliteit op hoge snelheid,anderzijds vanwege het hogere gewicht t.o.v. de 50 cc scooters
Zo hebben nu sommige nieuwe elektrische scooters ook dubbele schokbrekers,ook een logische zaak,met een hoger gewicht door de accu,s en enkele schokbreker zou je in en uit veren als een jojo bij elke kuil of verkeersdrempel
Of je moet een hele stugge enkele schokbreker monteren,maar dat zou een extra belasting voor de ophangpunten en frame betekenen
Heavy User April 2018

26 november 2020 12:56
Reactie #12

Offline The Navigator

• Oprichter / Beheerder

• 3695

• Merk Scooter: KYMCO

• Type Scooter: Xciting S 400i ABS euro 4

« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2020 12:56 »

Peugeot  citystar
Ledig gewicht 125
In rijklare toestand 130
Toelaatbare maximum dat is inclusief scooter de berijder en bagage en accessoires 310 kg
Kom ik dus 310 -130=180 kg
Dit is meer dan wat bij de meeste scooters is toegestaan
Gr Wouter

28 november 2020 11:39
Reactie #13

Offline Pierewaaier

• Premium Vrije Vogel

• 1120

• When life throws you a curve, lean into it.

« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2020 11:39 »
Ik noem het schokbreker probleem het kymco probleem
En dan met name bij de Gd en de new dink
En net wat Roelf zegt het maximale laadgewicht is niet toerijkend voor 2 personen
Met de GD deed ik precies 1 seizoen met de achterband en altijd sleet hij scheef weg aan de linkerkant
De new dink was erg populair voor 2 personen maar oei oei dat achter wiel hing helemaal scheef en dat heb ik bij diverse gezien
De super 8 is een uitzondering maar denk dat het komt dat dit model wereldwijd wordt verkocht alleen hebben ze er voor Europa een 50 cc onder hangen maar in de massa productie is dit veel goedkoper op de productie lijn
Dan de Peugeot citystar ook maar 1 veer maar daar bleef het wiel gewoon recht onder en een gewoon normaal slijtende band dus het is een kymco probleem want bij de sym komt dit volgens mij ook niet voor

Precies dit is dus hetgeen waarom ik slecht kan begrijpen waarom de focus zo dik ligt op monoshock of niet bij nieuwe scooters.

Er is 1 Kymcogebruiker geweest die enorm veel kilometers heeft gemaakt en hierbij de maximale belading ruim heeft overschreden door het merendeel van de kilometers met passagier en belading af te leggen. Ruim boven het toegestane maximumgewicht.
Hierna is geen garantie gegeven op de gevolgschade. Dit hebben we allemaal kunnen lezen.

Een ander ding is het uitslijten van de bussen en daardoor het scheef staan en slijten van het achterwiel bij een paar Kymco-scooters.
Je kunt het ook zo zien dat men op de kwaliteit van de bussen heeft bespaard en deze daarom vroegtijdig uitslijten. Die moet je dan natuurlijk wel vervangen, want anders blijft je wiel scheef staan en scheef slijten. Dat is mijns inziens onderhoud.

Vergelijk het met mobiele telefoons. Er is een model van Samsung geweest waarvan de batterij instabiel was en vlam kon vatten. Hiermee mocht je zelfs het vliegtuig niet in.
Ook was er een model van Apple wat gemakkelijk kon buigen in je broekzak.
Zijn daarom alle smartphones kut en moet je daarom blijven lopen met je Nokia 3310? Of koop je een ander model die wel bewezen goed is.
Ook weet iedereen dat je niet met je hamer op je telefoon moet slaan of de telefoon laten vallen omdat ie anders kapot gaat. Gebruik je 'm normaal, heb je er langer plezier van.

Het is een feit dat de meeste 50cc scooters niet geschikt zijn om te bepakken met een gewicht van 200kg+. Dat is een kwestie van vooraf je huiswerk doen. Maar ik ben van mening dat dit ook het geval zal zijn met een duoshock achter.

Er zijn legio motorfietsen met monoshock voor of achter en bijvoorbeeld enkele swingarm. Met bijvoorbeeld een BMW GS touren ze volbeladen de wereld rond onder vaak slechte omstandigheden. En ik kan mij vergissen, maar die heeft volgens mij een monoshock voor en achter.

Een 50cc scooter is licht gebouwd om nog enigszins vooruit te komen. Ook prijs speelt hierin mee.
Als men een scooter bouwt die €500,- tot €1000,- extra kost en deze niet vooruit te vloeken is (Kymco new People S) zal niemand het kopen.

De conclusie van het verhaal is dat je een scooter moet gebruiken binnen de kaders van het mogelijke en dat de meeste 50cc rijders prima met een monoshock kunnen rijden. Niemand met een moderne scooter hier op het forum heeft het nog over problemen met scheef slijtende banden of uitgelopen bussen.

Dus koop een mooi, nieuw model met een monoshock en rij er lekker zorgeloos op, haal je motorrijbewijs als je graag enorme afstanden met volle belading wilt rijden of koop een mp3 als je geen 10 rijlessen ervoor over hebt.

Maar stop toch met het gezeur over die monoshocks alsof dit een dealbreaker is.

28 november 2020 12:19
Reactie #14

Offline Tomosje

• Premium Vrije Vogel

• 571

« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2020 12:19 »
nou cris dit is dus exact waar het om draait.
maar er is wel bij die kymco rijder 1 ding waar hij gelijk in had destijds.
er was echt nergens te vinden wat het maximalle gewicht van de new dink was.. daar kwam je pas achter als je het instructie boekje kreeg ...na aankoop.
ondertussen kan je dit gewoon lezen op de web site s  toen was dat nog  niet het geval.
maar wat jij nu schrijft heb ik ook al meerdere malen en vele met mij geschreven.
waar ik ook helemaal  klaar mee ben is dat we hier bijna amerikaanse omstandigheden hebben wat claims en schuldvraag betreft.
iemand  rijd op een  scooter  en de bandje s zijn van een minder goed  kwaliteit..
durven ze gerust als ze met 45 km per uur in regen de bocht in denderen vervolgens eindigen in het struik gewas rustig op het www te zetten das een kut band !
en daarom ben ik op mijn muil gegaan..
euh ik dacht dat rijden aanpassen is aan de omstandigheden? en een band draagt bij aan die omstandigheid!
vervolgens moet iedereen die op dat merk scooter gaat rijden volgens de betweters andere banden monteren ...
terwijl vele misschien inderdaad denken zal blij zijn als ik ze opgereden heb dan kies ik een ander merk band.
ik reed zoals gezegd jaren kymco heb er nog nooit last van gehad rij weinig met passagier.
 wel met een halve garage aan zooi..
blijf onder het max gewicht van de scooter en heb plezier aan mijn hobby met  1 ..sym achterveer.
roelf