Afgelopen weken bezig gehouden met het vastzetten van de 8 bouten van het sub frame.
Allereerst een aanhaalmoment van 12,5 aangehouden. Dit bleek te los te zitten.
Mmmhh .... dan toch maar eens een proef opstelling gemaakt. Dus gat geboord bus geperst en verschillende aanhaalmomenten geprobeerd.

1) 12,5 Nm was te los.
2) 27 Nm trok ik de bus kapot.
Ook ben ik er achter gekomen dat ik de bussen te strak geperst had

Hierdoor verliest men trekkracht en dus een hoeveelheid aanhaalmoment.

Na een aantal pogingen kwam ik uit op 22 Nm. Dit conform een handwerkboek van mijn Brum. Na veel zoeken op het net vond ik deze
Ik ben er ook achter gekomen.... zoals eerder beschreven dat ik de bus te strak geperst had. Hierdoor werd de schroefdraad al beschadigd. Immers... de bus wordt geperst met hulp van de binnen schroefdraad. Na het persen moet men de perstang zonder moeite er weer vanaf kunnen draaien. Dit was bij de eerste aantal keren niet het geval
Bij het persen van de bus wordt er aan de schroefdraad getrokken. Nou heb ik de kracht van het persen lager gezet. En zie.... kon de perstang na het persen er zonder moeite vanaf draaien.. Dan de bout erin. Deze liet zich met de hand er soepel in draaien
Dan de momentsleutel erop en ingesteld op 22 Nm.
Heel rustig en langzaam begonnen met aandraaien. En toen viel me iet op. Op het moment dat de bout strakker kwam te zitten.... werd de bus nog strakker geperst. En bij 22 Nm kwam de klik van de moment sleutel

Weer wat geleerd
De laatste bus welke kapot ging en werd vervangen zit dus ook niet goed. De bout laat zich niet aandraaien tot 22 Nm. Deze bout blijft doordraaien

Er blijft nik anders over dan het frame opnieuw los te schroeven en de bus weer te vervangen maar nu met de wetenschap dat deze niet te vast geperst mag worden.
Op de perstang staat helaas niet aangegeven hoe hard er geperst moet worden bij de verschillende diameters.
Pppffffff..... kennis vergaren vind ik heerlijk maar soms.... is het wel door schade en schande
Mtvrgrt kees