Advanced Search

Auteur Topic: Een ander vervoer middel erbij  (gelezen 21479 keer)

11 januari 2022 20:48
Reactie #825

Offline Tomosje

• Premium Vrije Vogel

• 553
  • Geslacht: Man

• Merk Scooter: sym/kymco

• Type Scooter: jet 14/grand dink

Re: Een ander vervoer middel erbij
« Reactie #825 Gepost op: 11 januari 2022 20:48 »
nou een truck heeft meer voorraad stroom zeg maar.
ik was even vergeten dat jou auto een diesel is die heeft zo wie zo een betere accu nodig.
dat van die dubbele kabels is al jaren zo.
het probleem zit hem in die basis kabels daar lekken ze altijd wat stroom. die schakeldraad eigenlijk niet.
en dat de vergrendeling rechtstreeks stroom krijgt klopt inderdaad is dus met afstand bediening.
wat wij vaak deden met verhuurtrucks was er een hooft schakelaar opzetten  en een 2e schakelaar schakelde alles uit behalve tachograaf en bord computer.

12 januari 2022 07:54
Reactie #826

Offline Motormuis

• Premium Vrije Vogel

• 7035

• Wijsheid is een waardevol bezit

• Blogspot

• Merk Scooter: Kymco

• Type Scooter: GrandDink 2009

« Reactie #826 Gepost op: 12 januari 2022 07:54 »
nou een truck heeft meer voorraad stroom zeg maar.
ik was even vergeten dat jou auto een diesel is die heeft zo wie zo een betere accu nodig.
De accu's van een vrachtwagen zijn zekers zwaarder. Ik meende dat vele er zelfs 2 accu's hebben.

Yep.... mien Brum heeft idd een diesel 2 cilinder 522 CC onder de kap  :)  Gelet op de grote van de startmotor .... is het idd een zware jonge in tegenstelling met een startmotor van benzine motor.

Een zwaardere accu zou idd wel handig zijn maar qua omvang er is geen plaats daarvoor. De standaard accu is 40 Ah.

Bij volle accu met een spanning van 12,5 Volt.... daalt de spanning tijdens het starten naar amper 10 volt. De startmotor draait als een turbo rond voor amper 1 seconde. Daarna hersteld de accu zich meteen weer. Dit zegt toch wel wat over de kracht van de startmotor  :)

Mtvrgrt kees
"hier" vindt je alles over mijn GrandDink met al zijn updates Heavy Users Juni 2018

09 mei 2022 08:07
Reactie #827

Offline Motormuis

• Premium Vrije Vogel

• 7035

• Blogspot

« Reactie #827 Gepost op: 09 mei 2022 08:07 »
Terwijl enig heerlijk aan het genieten was afgelopen weekend heb ik heerlijk met de rug op mijn rolplaat onder Brum gelegen.

Zijn nu bijna anderhalf verder jaar verder met ruim 10.000 km gereden en dus tijd voor een beurtje.

1) Het controleren van het stuurhuis
2) Het controleren van beide stuurkogels

Bij beide waren de hoezen versleten. Dus tijd voor nieuwe. Het stuurhuis volledig gedemonteerd oude stuurhoezen verwijderd en het oude vet en vuil verwijderd. Alle kogel gewrichten gecontroleerd op speling maar gelukkig niks waarneembaars.

Dus alles voorzien van nieuwe overheerlijke smeuïge homokineet vet en nieuwe hoezen gemonteerd.

De stuurkogels. Tja.... op zich geen speling waarneembaar maar ook hier vertoonde de hoezen scheurtjes van uitdrogen. Beide stuurkogels zijn dan ook vervangen.

Maar nu komt het.... de as is 12 mm en een stuk langer dan de oude. Het aantal omwentelingen bij de oude assen waren 19 keer. Dit komt dan niet meer overeen met de nieuwe stuurkogel met langere as. Heb tijdens de procedure eerst alles gemerkt
 zodat ik weet na hoeveel omwentelingen de as eruit komt.

Ik heb een nieuwe en oude stuurkogel precies boven elkaar gelegd en ben het aantal schroefdraden gaan tellen welke over moet blijven na de montage van de nieuwe stuurkogel. Het is mij met mijn scheve oog vrij aardig gelukt. Indien nodig laat ik de zaak alsnog opnieuw uitlijnen omdat ik niet weet waar ik op moet letten bij het uitlijnen van 2 voorwielen. De kosten hiervan zullen het niet zijn.

Materiaal kosten alles bij elkaar afgerond 45 euro. Daar teken ik voor  :)

Mtvrgrt kees
"hier" vindt je alles over mijn GrandDink met al zijn updates Heavy Users Juni 2018

09 mei 2022 08:34
Reactie #828

Offline peter stupers

• Premium Vrije Vogel

• 710

• Merk Scooter: Sym

• Type Scooter: Jet 14 euro 4

« Reactie #828 Gepost op: 09 mei 2022 08:34 »
Zozo Kees, weer druk en goed bezig geweest met je Brum.
Groeten, Peter.

09 mei 2022 13:25
Reactie #829

Offline Siem

• Premium Vrije Vogel

• 2359

• Pluk de dag en geniet van iedere minuut.

• Merk Scooter: Sym jet 14

« Reactie #829 Gepost op: 09 mei 2022 13:25 »
Kun je van de zomer weer lekker rijden,het kan maar klaar zijn.
Groeten van Siem.

Heavy User september 2018

09 mei 2022 18:28
Reactie #830

Offline Motormuis

• Premium Vrije Vogel

• 7035

• Blogspot

« Reactie #830 Gepost op: 09 mei 2022 18:28 »
Ik mag het hopen  :)

Ben momenteel aan het hannesen om de flexibele uitlaat stuk los te krijgen. Het lukt niet. De klemmen zijn los maar er is geen beweging in te krijgen ppppffff  >:(

Het nieuwe subframe ligt klaar om overgezet te worden. De bouten van het oude subframe zitten al los. Eenmaal verwisseld is het niets meer dan met 2 man over zetten en klaar. Dan nog hooguit 1 dag weer alles terug monteren.

Mtvrgrt kees

16 mei 2022 19:28
Reactie #831

Offline Motormuis

• Premium Vrije Vogel

• 7035

• Blogspot

« Reactie #831 Gepost op: 16 mei 2022 19:28 »
En dan werd het toch een hamertje tik en zie.... flexibele uitlaat kwam los. Dankzij zoonlief  :)

Toch nog een goed overleg voordat het frame eruit ging.

Het in een dag weer opbouwen gaat toch niet lukken, Er moet nog heel wat voorwerk gedaan worden.

1) isoleren
2) remleidingen tectyleren
3) Restanten van oud frame verwijderen
4) Alles ombouwen naar het nieuwe subframe

Proberen met wielen in z'n geheel terug te plaatsen.

Hierbij moet het gat voor de versnellingsbakkabel opnieuw gemaakt worden. Gelukkig is er voldoende ruimte voor een nieuw gat waar de stelschroef in komt.

De bevestiging van de remleidingkoppelingen kunnen niet worden losgehaald ivm teveel roest. Na overleg met de autogarage is er geen ernstig probleem. Zijn advies luide.... schoon schuren en tectyleren.

De bevestigingen zaten aan het subframe. Dus het nieuwe frame wordt daarop aangepast met 2 boutjes en moertjes om de verbindingen te herstellen.

Alle bekabelingen zijn gelabeld. Moet ook wel  :) Ben geen 16 meer  ;D

Nu het blok eruit is kan het geheel goed ge├»nspecteerd worden. Want nu kan men echt alles goed bekijken. Het is nu ook duidelijk dat het subframe zijn beste tijd gehad heeft. De extra bout welke ik had gesoldeerd voor de draagarm bevestiging aan bijrijder zijde zat er nog steeds en las was nog steeds goed  :)

Al met al een spannend project  :)

Mtvrgrt kees

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022 19:33 door Motormuis »

16 mei 2022 20:04
Reactie #832

Offline Eric L

• Premium Vrije Vogel

• 5169

• Als een vogel zo vrij

• Merk Scooter: Yamaha

• Type Scooter: YB-1 Four

« Reactie #832 Gepost op: 16 mei 2022 20:04 »
Poeh, da's een beste klus!
Maar straks weer als nieuw   8)
Ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is
            Yamaha YB-1 4 takt

Vandaag om 04:03
Reactie #833

Offline Motormuis

• Premium Vrije Vogel

• 7035

• Blogspot

« Reactie #833 Gepost op: Vandaag om 04:03 »
Yep.... dat is het ook. Maar .... ik heb geen brug noch een motorkraan. Een zonder dat gereedschap is het een heel stuk moeilijker.  Maar we komen der wel  :)

Mtvrgrt kees