VERSLAGEN TOURRITTEN EN MEETINGS. > Archief van verslagen en meetings 2018

Weekendje Gulpen op de valreep

(1/5) > >>

Motormuis:
Afgelopen vrijdag besloten om met de scooter en aanhanger naar het zuiden af te zakken richting Gulpen op de camping bij Eric en Bea.

Na de hele week de weersverwachtingen in de gaten gehouden te hebben zou vrijdag de 21e een mooie dag worden om tussen de regen druppels door te gaan reizen. Er was veel regen voorspelt dat weekend hetgeen ook netjes gebeurde.



Ik heb gewacht tot vrijdag morgen en buienrader gaf aan dat vanaf 10:00 het zonnetje de regen zou verdrijven. Alles was al dagen eerder gepakt en stond te trappelen om te mogen gaan. Met een goede voorbereiding om 11:00 uur ging het contactslot om en  …. Daar gingen we dan. Het was erg druk op de weg. De ene noot na de andere noot werd gekraakt door de banden. Een uitweg was er niet voor hen dus onverbiddelijk  ;D



De aanhanger luisterde goed en bleef mij constant volgen. Geen gesputter noch tegen spraak. Zo mak als een lammetje :)



Nog ff een aangemelde pitstop gemaakt in Heerlen bij Jo en Marian. Gezellig bakje koffie en een heerlijk gebak deed de mens goed. Dankjewel lieve mensen  :)

Vlak voor aankomst kwam men al gauw in het heuvelachtig landschap. Berg en dal. Weide na weide.



Bij aankomst was mijn B&B al geregeld. Heerlijk droog en aangenaam warm met hulp van een kleine verwarming.



Al geruime tijd werd er storingen ondervonden met de laders voor de stroomvoorziening van de caravan. Deze bestonden uit een 230 lader 35 Ampère en een 2 ampère in een. Daarnaast een omvormer welke de interne accu's op spanning moest houden.



De eerder geplande verrassing tour was niet meer aan de orde daar deze in het water zou zijn terechtgekomen gelet op de weersvoorspellingen.  En zo … was het een mooie gelegenheid om ontstane problematiek rondom het elektriciteitsnet onder de loop te gaan nemen.

Als eerste werd er een aard lus geconstateerd. De metalen behuizing van de omvormer bleek een spanning op de behuizing te hebben staan. Oorzaak geen goede aarding.

De laders lagen aan elkaar gekoppeld. Ze vertoonde conflicten waarbij de werkspanning op liep tot ruim boven de 15 Volt DC.



De lader met een 32 en 2 ampère voeding werd open geschroefd. Al gauw zag men de stof al zitten welke na alle waarschijnlijkheid nog nooit is nagekeken. Via google alle data sheets opgezocht zodat we weten waarmee we te doen hebben.

Tot mijn verbazing bleek de 2 ampère gedeelte foute boel te zijn. Deze betond uit een gestabiliseerde basis voeding opgebouwd rondom een spanningsregelaar welke op de bodem van de behuizing zat gemonteerd. De bodem is een grote plaat aluminium welke als koeling dient. Echter de spanningsregelaar van 2 ampère zat niet meer vast op de bodem gemonteerd daar de klem was losgeschoten  :o



Ook was de regelaar niet geïsoleerd van de aluminium plaat het geen dus betekent dat de behuizing onder spanning stond. Het toestel zelf was dan ook niet geaard uitgevoerd. Aangezien de uitgangsspanning een 12 Volt DC bedraagt is het geen probleem dat de behuizing niet aan aarde ligt. Raar vind ik het wel …. Want mijn inzien hoort het geïsoleerd te zijn en de behuizing aan aarde te liggen.



Vervolgens zijn alle 230 aansluitingen welke in een kabeldoos bijeen kwamen gecontroleerd. Mijn inzien was de af montage niet voldoende en zijn alle lassen afgeknipt en opnieuw aangelegd. Kabel bomen zijn gemaakt om de bedradingen netjes bij elkaar te houden. De stekkers op de printplaat zijn ook vervangen.

Na een uitvoerige meeting is geconstateerd dat beide laders met elkaar in conflict zijn en moest er een scenario bedacht worden om de hoge laadspanning naar beneden te krijgen. Na overleg is er besloten om van beide laders een of/of situatie te maken. Het geen resulteerde in een mooie en stabiele laadspanning van 14,5 Volt DC.



De accu's zijn geen kleine jongens en derhalve onverantwoord. Het had goed fout kunnen gaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een caravan in rook is op gegaan. Maar gelukkig alles tijdig ontdekt.



Op mijn advies zal er een rook melder geplaats worden bij het elektrisch systeem daar deze niet in het zicht staat en men er dan ook geen kijk op heeft. De hoofd stroom toevoer vanuit het lichtnet is wel af gezekerd maar zonder aardlek schakelaar.



Dit laatste is zeker een aandachtspunt wat aangepast moet worden daar er apparatuur gebruikt wordt welke een 230 lichtnet voeding behoeven en aarde gewenst is.



Na alle correcties en controles hebben we de zaak goed gekeurd met dien verstanden dat de aandachtspunten wel opgepakt dienen te worden om de veiligheid te verbeteren.

Het was een leuk weekend. Vrijdags veel zon en aangenaam warm. De zaterdag een stuk frisser met regen en zon. We waren uitgenodigd voor een meeting bij een Subaru club vlak over de grens. We mochten deelnemen aan de binnenkomst met een uitgebreid en op en top verzorgt ontbijt. Helaas geen foto's. Had mijn handen vol met al het lekkers  :)



De meeting vond plaats bij een hoe kan het ook anders een Subaru auto dealer. Aangrenzend de garage waar men ook bezig was met werkzaamheden aan Volkswagens. Reparaties en restauraties.



Daarna vervolgde de reis voor elke deelnemer met een routeboek. Daarin stonden instructies die kan volgen. Na heel veel kmters kwamen we tot het besluit dat de instructies om de gehele tour te kunnen rijden steeds meer fouten begon te vertonen.



Uiteindelijk maar besloten om terug naar de camping te rijden om van een heerlijk avond diner te genieten. De regen was toen al geruime tijd aan de gang. Regen regen regen en nog eens regen.





Tussen door zeker stops gemaakt om ff de benen te strekken en een pauze in te lassen. Maar ook voor het innerlijke.





Een tussendoortje door de dagen heen was niet te versmaden. Het was tevens lunch gevuld kan ik je vertellen  :o :)



Maar laten we eerlijk zijn …. Home cooking is toch wel het lekkerste. De pan werd bijna leeg gegeten :)



De strijkijzers en wijnkelder achter slot en grendel waren ook aanwezig. Alhoewel de wijn soorten niet echt beveiligd waren en dus makkelijk bereikbaar  :o





De locatie is zeker voor herhaling vatbaar. Bediening en kwaliteit op en top.



De zondag viel letterlijk in het water. Dit werd dan ook de dag om het vernoemde elektriciteit probleem zoals eerder beschreven onder de loop te gaan nemen. De maandag werd de terugreis aanvaard. De terugreis verliep moeizaam en lastig. Hier en daar regenbuien met windstoten afgewisseld met af en toe een klein zonnetje.

Veel omleidingen welke terplekke werden opgebouwd en dus veel moeten omrijden. Zo belande ik tot 2 keer toe op landweggetjes met een flinke helling. En komt men tot 2 keer toe halverwege de flinke helling tot stilstand. Tja … en dan !!!!  Keren was geen ruimte voor en verder naar boven ging dus niet. Afstappen en parkeren was ook geen optie  >:(

Met beide remmen in de hand en stuur van links naar rechts draaiend de combi langzaam naar beneden laten zakken was de enigste die over bleef. En dan hebben we het niet over een paar meter mar al gauw een dikke honderd meter per keer. Kan je vertellen dat het menig &^*&^%$$# gekost heeft om weer beneden te komen en te keren  >:( >:( >:(  Uiteindelijk de weg naar Hamelen weer gevonden. Gelukkig maar ook ….. Want de tank was nagenoeg leeg. Had niet veel later moeten zijn of het had droog gestaan  :o

Al met een verassend weekend achter de rug met een goed en veilig gevoel.

Rest mij alleen nog te zeggen, dankjewel voor de gastvrijheid, goede zorg en zeker de gezelligheid :)

Mtvrgrt kees

digi10:
Wat een avontuur Kees mooi opgeschreven en mooie foto's

Groetjes Hans

Eric L:
Een mooi verhaal Kees.
Wel jammer van het slechte weer.
Maar je kunt niet alles hebben natuurlijk ;)

Siem:
Mooi ritje Kees en weer is lekker bezig geweest.
Wat heb je toch een leuke hobby.

Tineke:
Ondanks het weer heb je er een mooi weekend van gemaakt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie